5 Монтесори упражнения в домашна среда за деца

Обновена: 09.05.2024|
Монтесори упражнеия.

Монтесори упражненията са популярен метод за постигане на холистично развитие на малките деца във възрастта, в която те най-много възприемат и усвояват информация.

Създадени са от д-р Мария Монтесори. Тя е единствената жена педагог, която е успяла да допринесе за посоката на развитие в педагогическото мислене през 20-ти век.

„Целта на детското образование трябва да бъде да активира собственото естествено желание на детето да учи.“ – д-р Мария Монтесори

Благодарение на тези й качества днес може да се възползваме от резултата на нейните усилия. Два пъти е предлагана за Нобелова награда, а City Montessori School в гр. Лакнау, Индия поставя рекорд за най-много записани ученици – към 10 август, 2023 г. бройката им достига 61 345, разположени в 21 кампуса в града.

Какво са Монтесори упражнения?

Монтесори упражненията са образователен подход, който е разработен от д-р Мария Монтесори. Практиката има за цел да насърчи холистичното развитие на децата. Това включва тяхното физическо, интелектуално, емоционално и социално израстване.

Упражненията са разработени с помощта на обикновени домакински материали, които най-вероятно вече имаме у дома.

 

 

Тези дейности са идеални за малки деца и деца в предучилищна възраст.

Мария Монтесори твърди, че в живота на всеки човек има период, който тя нария „Божествен дар“.  Това е възрастта, в която малките деца имат способността да възприемат и попиват информация – „абсорбиращ ум“.

 

Среда за Монтесори упражнения

 

Монтесори среда.

 

Основното за провеждането на Монтесори упражнения е подготвената среда. Например класните стаи за тази практика не са типичните чинове, поставени срещу учителската дъска. Вместо това те са проектирани така, че децата да могат да се движат свободно, развивайки интересите си.

Важно нещо, което трябва да направим, за да разберем Монтесори практиката, е да не бъркаме свободата на децата със свободия.

Тук на приоритет е това да насърчим интересът им към правилното изпълнение на “задачите“, доколкото е възможно, например закопчаване на елек.

Д-р Монтесори вярва, че всяко дете е способно на величие, когато му се даде възможност да учи, да прави грешки и да расте.

Наличието на подходящо помещение за това е от съществено значение. Не трябва да се притесняваме за разходите, тъй като създаването на Монтесори среда у дома е достъпно и адаптивно към него.

Също така не трябва да оставяме детето без надзор, а напротив, да го наблюдаваме как се справя и да вземем участие в методите, които изискват възрастен – например някоя игра.

Ключови фактори за подходяща среда

 

Монтесори предмети.

 

За много от нас преминаването към работа от вкъщи изисква повече от просто поставяне на компютър или лаптоп на масата. Тогава често се инвестира време в създаване на обстановка, в която да ни бъде приятно и стимулиращо да работим.

На този принцип работи и създаването на нашата домашна Монтесори среда. За тази практика има три ключови неща, които трябва да имаме предвид.

1. По-малко обекти на разсейване

Семплите и функционални мебели са за предпочитане при Монтесори обучението. Например няма конкретика за естествени материали срещу изкуствени.

Желателно е единствено мебелите да са чисти и (в идеалния случай) без разсейващи фактори като илюстрации на анимационни герои.

2. Предмети от реалния свят

Монтесори пространствата създават възможности за децата да се справят сами. Наличието на чаши или бутилчици с размер, подходящ за тях, им позволява да правят прости неща, като сами да си вземат и пият вода.

Тези дейности изграждат увереност и устойчивост с всяка стъпка, която децата поемат към своето израстване.

3. Размерът на предметите

Най-добре е да изберем мебели, които са оразмерени според етапа от живота на детето. Това включва легла близо до пода, така че то да може да стане самостоятелно, когато се събуди сутрин, или маси и столове за техния ръст, вместо високи столове и повдигащи седалки.

За цялата тази среда е важно да е осигурена безопасността на детето. Без остри предмети, с които може да се нарани. Да е под наблюдение и да му се обръща внимание.

 

Коя е Мария Монтесори?

 

Банкнота на Мария Монтесори.

 

Мария Монтесори e италиански лекар, педагог и новатор, призната за своя образователен метод, който се основава на начина, по който децата учат по естествен начин.

Тя открива първото Монтесори училище – Casa dei Bambini или Детската къща – в Рим на 6 януари 1907 г.

Впоследствие тя пътува по света и пише много за своя подход към образованието, привличайки много последователи.

Сега има хиляди Монтесори училища в различни страни по света.

Мария Монтесори е родена на 31 август 1870 г. в провинциалния град Киаравале, Италия. Баща й бил финансов мениджър в държавна индустрия. Майка й, израснала в семейство, което цени образованието, била изучена и запалена читателка, което било необичайно за италианските жени от онова време.

Същата жажда за знания се вкоренява в младата Мария и тя се потапя в много области на обучение, преди да създаде образователния метод, който носи нейното име.

В началото Мария избрала да се насочи към инженерството – една от малкото жени, успели да навлязат в тези среди. След време обаче променя решението си и кандидатствала в медицинската програма на Римския университет.

В началото била отхвърлена, но след уроци и постоянство – успяла.

Ранната медицинска практика на Мария се фокусира върху психиатрията. По-късно тя проявява интерес към образованието, посещава уроци по педагогика. Проучванията й я карат да наблюдава и да поставя под съмнение преобладаващите методи за обучение на деца с интелектуални затруднения и такива в развитието.

Възможността да подобри тези методи идва през 1900 г., когато тя е назначена за кодиректор на нов институт за обучение на учители по специално образование.

Мария подхожда внимателно към задачата, като детайлно наблюдавала и експериментирала, за да разбере кои методи на преподаване работят най-добре.

Много от децата постигнали неочаквани успехи и програмата била обявена за успешна.

През 1907 г. Мария приема предизвикателството да отвори център за целодневни грижи за деца в Сан Лоренцо, беден квартал в Рим.

Учениците в тази област били младежи на възраст от 3 до 7 години с недостатъчно обслужване, оставени на произвола на съдбата, докато родителите им ходели на работа. Мястото, което отваря д-р Мария, става и първият по рода си център с Монтесори учебна среда.

,

5 Монтесори упражнения в домашна среда за деца

 

Монтесори практика.

 

Монтесори училищата насърчават децата на действие, за да научават нови неща, вместо просто да седят на бюрата и да слушат учител. Въпросът е, че може да практикуваме Монтесори принципите на обучение и докато детето е още малко и не е тръгнало на училище или детска градина.

В децата е заложено вродено желание за научаване. Монтесори практиката им позволява да се отдадат на него от ранна възраст.

Примера за Монтесори упражнения в домашна среда за деца между 15 и 18 месеца, които развиват своята фина двигателна моторика и координацията ръка-око, са:

  • Кули от кубчета
  • Дървен пъзел с формички

 

За по-порасналите, може да изпробваме следните упражнения.

1. Моторни умения

Някои Монтесори дейности за развиване на двигателни умения, на които вашите деца ще се радват, са:

  1. Упражнения на дъска за баланс. Дъските за баланс помагат чудесно на децата да изградят грубите си двигателни умения.
  2. Изпробване на йога пози. Както ние може да се наслаждаваме на йогата, така и нашето дете. Можете да намерим подходящи за деца йога пози онлайн и заедно с тях да ги практикуваме.

2. Житейски умения

 

Монтесори упражнения.

 

Житейските умения са важни за развитието на детето, тъй като те насърчават неговата независимост. Някои Монтесори дейности, които укрепват житейските умения, са:

  1. Аранжиране на цветя. Отиваме до магазина или двора и взимаме букет. След това избираме ваза за цветя и пълним отделна чаша с вода. Поставяме тези три материала пред детето си и го караме да направи собствена цветна аранжировка.
  2. Миене на прозорци. Даваме на детето си препарат за почистване (може и вода), парцал и внимателно го наблюдаваме, докато мие прозорците. Тази дейност се удвоява и като упражнение за фина моторика.
  3. Метене или бърсане. По подобен начин подготвяме децата си с предметите, от които се нуждаят, за да метат и бършат из къщата. По този начин те практикуват груби двигателни умения.

3. Сензорни умения

Сензорните умения са важни, за да могат децата да се развиват с напредване на възрастта. Някои сетивни Монтесори дейности, които нашите деца да опитат, са:

  1. Мистериозна чанта. Взимаме малка чанта, да я наречем „мистериозна чанта“. Когато детето ни е готово, поставяме нещо в мистериозната торбичка – като ябълка или играчка кон. Караме го да сложи ръката си в нея, като го предупредим да не наднича. По този начин насърчаваме малчуганите да използват сетивата си за идентификация.
  2. Идентификация на аромата. В няколко бурканчета слагаме по малко памук, като във всеки добавяме етерично масло с различен аромат (оставяме го да изветрее малко). След това караме детето си да помирише 2-3 бурканчета и да се опита да разпознае аромата на всеки от тях.
  3. Звуково съпоставяне. За тази дейност ще ни бъдат необходими две кутийки с различни цветове. Пълним едната до половината с малки предмети или някакви зърна (боб, ориз). Втората я пълним ¼ от обема със същите неща. Слагаме капак и на двете, като след това караме детето да ги разклати. По звука ще може да се ориентира коя кутия е по-пълна от другата.

4. Езикови умения

 

Монтесори упражнение за деца.

 

Някои езикови Монтесори дейности са:

  1. Описване и познаване. Така ще тестваме тяхното разбиране, като им опишем нещата и видим дали могат правилно да идентифицират какво „шпионираме“.
  2. Римуване и откриване. Например – показваме на детето печка и му казваме да открие предмет, който се римува с тази дума, например мечка (плюшеното мече).

5. Умения в науката

Някои вдъхновени от науката Монтесори дейности:

  1. Плува или потъва. Пълним тенджера, вана или леген с вода. След това обикаляме къщата и с детето си търсим предмети, които то смята, че ще потънат или изплуват (като камъче, дъска, гумена играчка или вилица). Когато имаме няколко предмета, се допитваме до детето и какво мисли то – дали вилицата ще изплува или потъне. Така ще тестваме техните умения за прогнозиране.
  2. Магнитни или немагнитни. За тази дейност ще ни трябват шепа магнитни и немагнитни предмети и магнитна дъска или хладилник. Тогава оставяме детето само да определи кои предмети са или не са магнитни.
  3. Живи или неживи. Принтираме картинки с одушевени и неодушевени предмети. Обясняваме им каква е разликата между двете и с техните познания ги караме да разделят всяка картина в съответната група. Например жираф, ваза, кон и статуя.

Други Монтесори упражнения, които може да практикуваме, е разпределяне на различни материали по цветове, в зависимост от възрастта на детето. Например няма да дадем на 15-месечно бебе да разпределя копчета, а цветен памук.

В учебните заведения също дават на децата много забавни и нови за тях дейности от „света на порасналите“, който може да си „откраднем“ и за домашна практика. Например:

 

Разбира се, мъниците в тези ситуации са под наблюдение, всичко трябва да обезопасено и в подходящ размер спрямо възрастта им.

 

Заключение

Методът Монтесори, разработен от д-р Мария Монтесори, революционизира образованието, като поставя детето в центъра на обучението.

Тя набляга на независимостта, самонасочването и практическото изследване. Методът й насърчава холистичното развитие на децата. Монтесори методът зачита и подхранва вродения потенциал на всяко дете.

Основно нещо за практиката на тези упражнения е създаване на подходяща среда, в която децата ще могат да вземат участие в целенасочени дейности. Те са предназначени за насърчаване на тяхната концентрация, умението за решаване на проблеми, креативността и любопитството.

Чрез култивиране на качества като издръжливост, адаптивност и емпатия, Монтесори образованието дава на децата и основни житейски умения, надхвърлящи академичните. Влиянието на метода може да се простира отвъд класната стая.

 

Често задавани въпроси

Какво са Монтесори упражнения?

Монтесори упражненията са образователен подход, който е разработен от д-р Мария Монтесори. Практиката има за цел да насърчи холистичното развитие на децата.

Коя е Мария Монтесори?

Тя е единствената жена педагог, която е успяла да допринесе за посоката на развитие в педагогическото мислене през 20ти век. Два пъти е предлагана за Нобелова награда, а училищата, които работят по нейния метод са вписани в рекордите на Гинес.

Лесно ли се практикува Монтесори методът?

Практикуването на Монтесори упражнения е лесно и бюджетно. Може да се извършва и в домашна среда, по която трябва да се направят леки промени, за да се чувства детето по-самостоятелно.

 

Категории: Любопитно, Психология и емоционално здраве|Публикувана: 09.05.2024|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

f624b8278ab099367517070468e42a1b?s=96&d=mm&r=g

Диляна Илиева завършва бакалавърска програма „Реклама“ и придобива опит в създаването и разработването на компетентно съдържание. Интересите й са в сферата на здравословното хранене и спорта.

Свързани публикации

Оставете коментар

Публикувана: 9 май 2024 в 11:47 | Категория: Любопитно, Психология и емоционално здраве